Vergis u niet: wat niet en wat mag de werknemers

werk zoeken

In een snelgroeiend bedrijf zijn alle processen erg dynamisch, waardoor de kans op fouten vaker voorkomt. Fouten zijn een belangrijk onderdeel van het besluitvormingsproces en als ze niet worden gemaakt, werkt het team niet op volle kracht. Formule 1 geeft het meest nauwkeurig het idee van maximale inspanning weer. Lateraal glijden van de auto in bochten is niet de beste tactiek, maar het is een teken van maximale snelheid en strijd om het beste resultaat. Dit is een noodzakelijk onderdeel van de race. En een pech in een slip, leidend tot een ongeval, kan fatale gevolgen hebben. Het is hetzelfde in het bedrijfsleven: fouten zijn nodig, hun volledige afwezigheid is nogal slecht, maar ze mogen niet catastrofaal worden.

Elk bedrijf moet een individuele strategie hebben. De criteria voor deze strategie beschrijven wat er wel en niet moet gebeuren bij het nemen van beslissingen. Hierdoor kunt u enkele fouten voorkomen en de reeds gemaakte fouten objectief evalueren. De betekenis van elke activiteit is het resultaat. Op sommige gebieden is dit resultaat heel gemakkelijk te meten. Bij verkoop worden resultaten bijvoorbeeld in geld gemeten. Iets moeilijker in marketing of ontwikkeling, maar ook daar kun je meetbare doelen stellen. Het is erg belangrijk om de taken adequaat vast te leggen – ze moeten haalbaar, maar waardig zijn en in overeenstemming zijn met het financiële plan van het bedrijf. Met meetbare doelen correct ingesteld, is het gemakkelijk om beslissingen te nemen over het al dan niet vergeven van fouten (en hoe vaak op rij).

In sommige gevallen worden taken om de een of andere reden tijdelijk niet uitgevoerd of is het resultaat moeilijk objectief te meten. In dergelijke situaties kan het niveau van menselijke activiteit worden beoordeeld. Het is altijd beter om een ​​materieel, meetbaar resultaat te hebben, maar als dat er niet is, dan betekent de strijd ervoor veel en is het een goede indicator dat je nog op het resultaat kunt wachten.

Bij Acronis moet elke persoon, vooral in een sleutelpositie, een aantal bepaalde kwaliteiten hebben: alertheid, snelle reactie, aandacht voor detail, frequentie en snelheid van besluitvorming, en het vermogen om nooit op te geven. Andere bedrijven hebben misschien een heel andere reeks belangrijke kwaliteiten.

Naleving van de bedrijfscultuur is erg belangrijk, omdat het resultaat en de activiteit over een vrij lange periode worden gemeten. Een persoon maakt misschien geen significante fouten of ze zijn misschien niet zo voor de hand liggend, maar als ze niet in overeenstemming zijn met de cultuur van het bedrijf, kan hun krediet voor hardheid erg klein zijn.

Een passief-agressieve houding ten opzichte van taken kan bijvoorbeeld worden toegeschreven aan ernstige fouten. Bij het nemen van beslissingen in een dynamisch bedrijf is het vaak niet duidelijk wat juist is. Beslissingen worden niet altijd doordacht en zorgvuldig genomen, er doen zich vaak controversiële situaties voor. Niettemin moeten mensen in het bedrijf tot overeenstemming komen, hun eigen oplossingen voorstellen, maar tegelijkertijd anderen correct kunnen accepteren. Zonder openlijk te verzetten tegen wat hem is toevertrouwd, gehoorzaamt de werknemer, neemt formeel de verantwoordelijkheid, maar voert tegelijkertijd de taak niet uit, vecht niet voor het resultaat, en voldoet daarmee – al dan niet bewust – aan zijn behoefte om te bewijzen dat de beslissing was mis. Dergelijke fouten zijn eigenlijk een vorm van sabotage die gedurende lange tijd moeilijk te tolereren is.

Een andere ernstige fout is proberen de toepassingsgebieden van uw inspanningen te beperken. In een klein bedrijf heeft niet iedereen duidelijke doelstellingen. En vaak wordt de kans om te profiteren van het bedrijf gegeven aan de verkeerde persoon wiens baan het is. De omstandigheden van een zich snel ontwikkelende onderneming kunnen wat betreft de mate van spanning worden vergeleken met die van het leger. De gevechtsmissie van de schildwacht is het bewaken en verdedigen van de aan hem toegewezen post. Maar als op een bepaald moment tijdens de patrouille een andere soldaat merkt dat personen de verboden grens van de post naderen en de situatie gewoon negeert, kunnen de gevolgen niet worden verklaard door het feit dat het niet zijn plicht was. Hetzelfde gebeurt in het bedrijfsleven: als er een mogelijkheid is om aan het werk te gaan om het bedrijf simpelweg te helpen een goede kans die zich op dit moment aan u heeft voorgedaan niet te missen, dan moet dit worden gedaan. De meest onaanvaardbare fouten gebeuren omdat dit niet het geval is.

Een persoon die actief is, resultaten boekt en past bij de bedrijfscultuur, heeft altijd veel vertrouwen in het maken van fouten. Toch moet men kijken hoe vaak dezelfde fouten worden herhaald. Als een persoon niet leert en dezelfde fouten maakt, ook al zijn ze klein, maar ze worden constant herhaald, is dit ook slecht.

Niet alle fouten hoeven te worden geleerd en niet alle fouten kunnen worden gemaakt. Er zijn situaties waarin een persoon fouten maakt met desastreuze gevolgen. We moedigen altijd initiatief en daadkracht aan, maar als iemand de verantwoordelijkheid heeft genomen om het niet eens te zijn met een gemeenschappelijke beslissing, moet hij in een kritieke situatie zeker zijn van een positief resultaat. Noch grote kredietwaardigheid, noch naleving van de bedrijfscultuur, noch goede prestaties kunnen een excuus zijn voor fouten met kritieke economische schade of ernstige juridische gevolgen voor het bedrijf. Dergelijke fouten worden meer zijn individuele verantwoordelijkheid, en soms kunnen ze gewoon niet zonder actie worden gelaten. Zelfs onbedoelde fouten met desastreuze gevolgen zijn moeilijk te negeren.

Een ander vrij vaak voorkomend geval van het begaan van onaangename en onvergeeflijke fouten is onverantwoordelijkheid, schending van afspraken en gewoon luiheid. Een dergelijke houding kan niet worden gerechtvaardigd en dergelijke fouten kunnen niet worden beschouwd als een onvermijdelijk onderdeel van het concept van besluitvorming.

In elk bedrijf is het omgaan met fouten een onderdeel van de strategie. In mijn bedrijf is bij het evalueren van de acties van een medewerker de eerste plaats het resultaat, de tweede – de activiteit, de derde – de naleving van de bedrijfscultuur. Fouten gebeuren, dit is normaal en ze zijn zelfs noodzakelijk, maar de mate van hun toelaatbaarheid en tolerantie jegens hen hangt af van de motivatie van de persoon, zijn positie, verplichtingen en de omvang van de economische en andere schade die het bedrijf wordt berokkend door een verkeerde beslissing of een slecht resultaat van de juiste beslissing.

https://www.vindazo.be